Actualidad

Rafael Villaseca, at the PROA Comunicación Observatory: «We are in the middle of a process of change»

Rafael Villaseca, former CEO of Gas Natural Fenosa and current President of the Naturgy Foundation, participated in the Proa Communication Observatory held at the Boston Consulting Group headquarters on Wednesday, April 10.

Rafael Villaseca is an industrial engineer from the Polytechnic University of Catalonia and an MBA from IESE. He was CEO of Gas Natural Fenosa for thirteen years. He currently chairs the Naturgy Foundation (formerly Gas Natural Fenosa) and is a board member of Cementos Molins and VidaCaixa, as well as a member of the Advisory Committee of Foment del Treball Nacional and a member of the Spanish Chapter of the Club of Rome.

Among his recognitions, he is notable for the aforementioned award for the best CEO of the year of the 2010 edition of the Platts Global Energy Awards, the most prestigious awards in the energy sector, which was awarded in New York. This award, which recognizes the professional career and the most recent achievements of its recipient, values strategic vision, decision and leadership, as well as the demonstration of a clarity of vision, judgment and sufficient motivation of directives to transform their organizations.

The Proa Comunicación Observatories

The Proa Observatories are discussion forums complemented by the participation of prominent executives, politicians and professionals.  They were enacted with the purpose of becoming a laboratory of ideas, where genuine dialogue is fostered to debate current business issues as well as discuss corporate reputation, branding and public relations as important elements for businesses to improve and succeed.

Among the distinguished guests who have participated in these forums are economist Manuel Conthe, President of Red Eléctrica Spain Jordi Sevilla, former Minister of Education, Culture and Sport José Ignacio Wert, writers Pablo D’Ors and Pilar Urbano, Director of External Communication at Deloitte Antonio Belmonte, Director of Communication and Institutional Relations at El Corte Inglés José Luis González-Besada, the High Comissioner for the Spanish Brand Carlos Espinosa de los Monteros, Director General of the OJD Manuel Sala and IESE Professor Yago de la Cierva, editor of Innovación Digital de Vocento Borja Bergareche and the President of Multinacionales por Marca España José María Palomares, among others.

Post-COVID 5.0

Una crisis (palabra derivada del griego κρισις y que significa “separar” y “decidir”) es un cruce de caminos en el que se entrelazan peligros y oportunidades. Tras más de un mes confinados en casa y tele-trabajando hemos podido ya aprender las mejores practicas internacionales para la gestión temprana de la...

El branded content, una herramienta eficiente para la comunicación empresarial

La digitalización ha transformado la forma de comunicar la imagen de marca y de producto por parte de las empresas. Porque convierte a la comunicación en bidireccional, permitiendo a la empresa optimizar sus acciones al máximo, al disponer de grandes capacidades para analizar el target, los recursos destinados a cada...

Del éxito al hundimiento en unas pocas horas

Hace unos meses viví personalmente un episodio que ejemplifica a la perfección la importancia de valorar el poder de los medios durante un proceso judicial. Una persona de relevancia pública quería contratarme específicamente para el lanzamiento al mercado de su producto. Era un servicio novedoso que tenía enormes posibilidades de...

Workers: Optimists about the Future of Work

The BCG Henderson Institute and Harvard Business School presented Future Positive: How Companies Can Tap Into Employee Optimism to Navigate Tomorrow’s Workplace, a research project detailing a global forecast based on the perceptions of 6,500 business leaders and 11,000 middle-skill workers about the future of work. During times in which...

2019, el año de la innovación legal

A nadie escapa que 2018 ha sido, desde el punto de vista legal, una auténtica revolución en materias como la privacidad. Después de un año hablando sobre el nuevo Reglamento Europeo de Protección de Datos, el 25 de mayo pasaba a ser plenamente aplicable, y con ello, un cambio importante...

Premios Oscar 2019: comunicación y rectificación de una Academia ebria de sí misma

No necesariamente todo lo que rodea los Premios Oscar tiene una vocación cinematográfica. Las historias de éxito, los fracasos, los discursos reivindicativos o las injusticias son parte necesaria dentro de toda Gala de los Oscars. Su edición 91 estaba destinada a hacer historia, pero tornó la mirada para abanderar un...

Más conversaciones, más ideas, más PROA.
Síguenos en nuestras redes.

Recibe ideas con criterio

Cada semana compartimos reflexiones, tendencias y claves sobre reputación, comunicación estratégica, asuntos públicos e innovación. Contenido pensado para profesionales que valoran la información con rigor y perspectiva.